نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد

 

نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد

یکی از سهمیه های ایثارگران کنکور سراسری ، سهمیه ایثارگران 5 درصدی است که تعداد زیادی از داوطلبان را شامل می شود. نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور سراسری با سهمیه مناطق متفاوت است و اگر شما هم مشمول بهره مندی از این سهمیه هستید باید با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام ، از قوانین و شرایط استفاده از این نوع سهمیه مطلع شوید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد ایثارگران و نحوه تاثیر آن در کنکور سراسری بپردازیم.

نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد ایثارگران

سهمیه 5 درصدی یک نوع سهمیه ایثارگران است که برای کنکور سراسری در تمام گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان اعمال می شود. جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه می توانند از سهمیه ایثارگران 5 درصدی در کنکور سراسری استفاده کنند و مطابق قوانین کنکور ، 5 درصد ظرفیت هر یک از رشته محل ها به این سهمیه اختصاص داده می شود یعنی اگر یک رشته 100 نفر ظرفیت داشته باشد ، 5 ظرفیت را به سهمیه ایثارگران 5 درصد اختصاص می دهند.

در این رابطه پیشنهاد میشود: سهمیه ایثارگران چیست

همچنین 25 درصد ظرفیت هر رشته محل به سهمیه ایثارگران 25 درصدی اختصاص دارد ولی اگر این 25 درصد ظرفیت با دارندگان سهمیه 25 درصدی تکمیل نشود ، از داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری 5 درصدی برای تکمیل ظرفیت باقی مانده استفاده خواهد شد.

تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور

با توجه به اینکه به داوطلبان سهمیه ایثارگران 5 درصدی ظرفیت ویژه ای در دانشگاه ها اختصاص داده می شود ، داوطلبانی که دارای این سهمیه هستند به نسبت داوطلبان دارای سهمیه مناطق شانس قبولی بیشتری دارند. در کارنامه کنکور دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی ، دو رتبه در سهمیه درج می شود که یک رتبه مربوط به سهمیه منطقه و یک رتبه مربوط به سهمیه ایثارگری آنهاست. این دسته از داوطلبان به شرط آنکه بتوانند حداقل نمره قبولی را به دست آورند ، امکان استفاده از سهمیه ایثارگران خود را خواهند داشت و اگر موفق به کسب کف نمره قبولی نشوند ، سهمیه ایثارگران برای آنها لغو شده و با رتبه در سهمیه منطقه خود باید انتخاب رشته کنند.

مرتبط پیشنهاد میشود: ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور

همانطور که بالاتر نیز گفته شد ، داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 5 درصدی باید بتوانند حداقل نمره قبولی را به دست آورند تا مجاز به استفاده از سهمیه خود شوند. حداقل نمره قبولی برابر است با 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن رشته محل. به عنوان مثال اگر در رشته محل مورد تقاضای شما آخرین فردی که با سهمیه منطقه در آن پذیرفته شده است دارای رتبه 2000 باشد ، شما باید بتوانید حداقل رتبه 1400 را به دست آورید تا امکان استفاده از سهمیه خود را داشته باشید و در صورت کسب رتبه پایین تر ، سهمیه منطقه برای شما در نظر گرفته می شود.

یکی دیگر از شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور این است که در زمان ثبت نام کنکور ، کد پیگیری 12 رقمی سهمیه خود را در فرم ثبت نام درج نمایید و این کد را می بایست از سازمان مربوطه به صورت اینترنتی یا حضوری دریافت کنید. لازم به ذکر است که بدون درج کد پیگیری ، سهمیه برای شما اعمال نخواهد شد.

از دیگر شرایط سهمیه ایثارگران در کنکور ، محدودیت استفاده از این سهمیه است و داوطلبانی که قبلا یکبار با استفاده از این سهمیه در دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند ، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه خود برای همین مقطع نیستند ولی اگر با سهمیه ایثارگری در دانشگاه غیر روزانه پذیرفته شده باشند ، یکبار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه خود هستند.

سوالات متداول

  • نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد در کنکور به چه صورت است ؟

5 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 5 درصدی اختصاص داده می شود.

  • شرط بهره مندی از سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور چیست ؟

کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرش شده در سهمیه عادی ، شرط بهره مندی از سهمیه ایثارگران 5 درصدی است.

  • سهمیه ایثارگران 5 درصدی بهتر است یا سهمیه مناطق ؟

با توجه به اینکه برای سهمیه ایثارگران ظرفیت ویژه ای در دانشگاه وجود دارد ، این سهمیه بهتر از سهمیه مناطق است.

4 پاسخ
  1. بهرام حسینی می گوید:

    سلام
    ۲۸ ماه در کردستان لشگر ۲۸ پیاده بودم دو بار هواپیما حمله کرد به لشگر که موج انفجار من را گرفت و چند روزی در بیمارستان لشگر بودم یک کارت قدیمی ایثار گران به من دادند که بدردم به هیچ عنوان نخورده است من نمیدانم که به کجا مراجعه کنم که بتوانم کارت ایثار گران جدید را دریافت کنم خواهشا” راهنمایی کنید
    اخرین دفعه که مراجعه کردم برای من ۲۰ ماه منطقه جنگی نوشت من برای موج انفجار و بیمارستانم به هیچ ارگانی مراجعه نکردم
    اکنون بنده را راهنمایی کنی
    متشکرم

    پاسخ
  2. بهرام حسینی می گوید:

    سلام
    مجددا” مزاحم میشوم ایا تلفنی هست که بتوانم تماس بگیرم که جوابگوی سعوالات من باشه
    خواهشا” اگر شماره تلفنی هست برایم ارسال بفرمایید با تشکر بهرام حسینی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *