ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد

ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد

 

آیا ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد واقعیت دارد ؟ آیا در صورت ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد ، داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی از ظرفیت سهمیه 25 درصدی بهره مند خواهند شد ؟ ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد از کنکور چه سالی انجام خواهد شد ؟ اگر شما هم واجد شرایط استفاده از یکی از سهمیه های ایثارگران هستید و این سوالات را دارید ، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید.

ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد

در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی وجود دارند که هدف از این سهمیه ها و تقسیم بندی کردن داوطلبان در سهمیه های مختلف ، توزیع عادلانه ظرفیت دانشگاه ها به تناسب میان این سهمیه هاست. سهمیه ایثارگران که شامل دو دسته سهمیه 5 و 25 درصدی است ، از سهمیه های تاثیر گذار در کنکور سراسری می باشد و 30 درصد ظرفیت هر رشته ای در هر دانشگاهی اعم از دانشگاه روزانه ، شبانه ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان ، آزاد ، مجازی و پیام نور ، به دارندگان این سهمیه اختصاص می یابد.

در این رابطه پیشنهاد می شود : سهمیه ایثارگران چیست ؟

ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد از ابهامات سهمیه ایثارگران است اما در این خصوص لازم است بدانید که ادغام این دو سهمیه در کنکور هیچ یک از سال های قبل به مرحله اجرایی شدن نرسیده است و احتمالا در کنکور سال های آینده نیز دو سهمیه مجزا از یکدیگر باشند یعنی ادغام نخواهند شد.

شرایط سهمیه 5 درصد ایثارگران

5 درصد ظرفیت رشته محل ها به داوطلبانی که سهمیه 5 درصد ایثارگران دارند ، اختصاص می یابد که شامل جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه هستند.

این دسته از داوطلبان برای استفاده از سهمیه خود باید در زمان ثبت نام کنکور ، کد پیگیری مربوطه را در برگه ثبت نام کنکور درج نمایند و کد پیگیری را از ارگان های ذیربط دریافت کنند. امکان دریافت اینترنتی کد پیگیری سهمیه ایثارگران از طریق سامانه سازمان مربوطه نیز وجود دارد. پس از آنکه کد پیگیری را وارد فرم ثبت نام کردید ، سهمیه برای شما اعمال خواهد شد.

در زمان انتخاب رشته کنکور نیز به شرط کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می توانید از سهمیه خود بهره مند شوید و اگر نتوانید حد نصاب قبولی را به دست آورید ، سهمیه منطقه برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

شرایط سهمیه 25 درصد ایثارگران

25 درصد ظرفیت هر رشته در هر دانشگاهی به داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی هستند ، اختصاص می یابد که این دسته از داوطلبان شامل جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران هستند. اگر شما هم جزو یکی از موارد مذکور می باشید ، می بایست کد پیگیری 12 رقمی سهمیه خود را از ارگان مربوطه دریافت نمایید و در فرم ثبت نام کنکور درج کنید. سپس در زمان انتخاب رشته کنکور ، سهمیه برای شما اعمال خواهد شد و با رتبه در سهمیه ای که  در کارنامه کنکور شما درج شده است ، می بایست انتخاب رشته را انجام دهید.

نکته مهم برای استفاده از سهمیه ایثارگران 25 درصد در کنکور سراسری این است که واجدین این سهمیه باید بتوانند 70 درصد نمره اخرین فرد قبولی در گزینش آزاد را به دست آورند یعنی اگر شما هم این سهمیه را دارید برای آنکه بتوانید از آن استفاده کنید ، باید حداقل 70 درصد رتبه آخرین فردی که در سهمیه عادی در رشته و دانشگاه مد نظر شما پذیرفته شده است را کسب کنید و در صورت عدم کسب حدنصاب لازم ، سهمیه منطقه برای شما اعمال خواهد شد.

سوالات متداول

  • آیا ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد صحت دارد ؟

خیر ، سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصد دو سهمیه مجزا هستند.

  • در صورت ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد ، چه ظرفیتی از دانشگاه به این سهمیه اختصاص داده می شود ؟

سهمیه های ایثارگری 5 و 25 درصدی ادغام نمی شوند ولی 30 درصد ظرفیت پذیرش رشته محل ها به این سهمیه ها اختصاص دارد.

داوطلبانی که سهمیه ایثارگران دارند برای آنکه مجاز به استفاده از سهمیه خود در زمان انتخاب رشته کنکور شوند ، باید 70 درصد نمره آخرین فردی که در سهمیه منطقه در آن رشته محل پذیرش گرفته است را کسب نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *