تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه

تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه

 

یکی از سوالاتی که بسیاری از داوطلبان کنکوری دارند این است که تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه و تفاوت آن با تاثیر قطعی معدل چیست. همانطور که می دانید ، بخشی از نمره نهایی آزمون شما را سوابق تحصیلی و معدلتان تشکیل می دهد که میزان تاثیر آن سالانه به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی دستخوش تغییراتی می شود. در کنکور سراسری 1401 تاثیر معدل به میزان 40 درصد خواهد بود و نحوه اعمال آن نیز یا قطعی و یا مثبت است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به تاثیر معدل در کنکور به دست آورید.

تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه

کنکور سراسری هر ساله در تیرماه برگزار می گردد و دانش آموز پایه دوازدهم و همچنین داوطلبانی که مدرک دیپلم ، پیش دانشگاهی ، کاردانی و بالاتر دارند ، می توانند در این آزمون که برای پنج گروه آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان برگزار می گردد ، شرکت نمایند.

داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی و دیپلم نظام قدیم دارند و همچنین دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید دوازدهم ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری هستند که تاثیر معدل در کنکور 1401 ، به میزان 40 درصد است. اما سوالی که برای داوطلبان ایجاد می شود این است که آیا تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت خواهد بود یا قطعی و منظور از تاثیر معدل مثبت چیست ؟

در این رابطه پیشنهاد میشود: آیا معدل سال دهم در کنکور تاثیر دارد ؟

در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که در صورتی که اعمال سوابق تحصیلی و معدل در کنکور به صورت مثبت باشد ، اگر معدل پایین و نمرات پایینی در امتحانات کسب کرده باشید ، این نمرات در کنکور شما تاثیر منفی نخواهند گذاشت و در واقع منظور از تاثیر مثبت معدل در کنکور این است که فقط معدل هایی که باعث بهتر شدن رتبه کنکور می شوند ، تاثیر گذار خواهند بود و در نتیجه داوطلبان با معدل پایین نگران تاثیر معدل پایین خود در کنکور نباشند.

در کنکور 1401 نحوه تاثیر معدل به صورت مثبت خواهد بود ولی اگر تصمیم به تاثیر قطعی معدل باشد ، در این صورت هم معدل های پایین و هم معدل های بالا برای اعمال سوابق تحصیلی در کنکور در نظر گرفته خواهند شد و داوطلبان دارای معدل پایین تنها راهی که برای جبران معدل پایین خود دارند ، شرکت در آزمون های ترمیم نمره است.

با شرکت در امتحان ترمیم نمره دروسی که در آنها نمره پایین کسب کرده اید ، می توانید نمرات خود را ارتقا دهید. البته با شرکت در امتحان ترمیم معدل برای شما کارنامه جدید صادر نمی شود و نمرات جدید به صورت سیستمی از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش برای اعمال سوابق تحصیلی ارسال می شوند.

میزان تاثیر معدل در کنکور 1401

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد ، تاثیر معدل در کنکور 1401 به میزان 40 درصد است که نسبت به کنکور سال قبل به میزان 10 درصد افزایش یافته است. داوطلبان زیر مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1401 هستند :

  • دانش آموزان سال دوازدهم
  • دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید دوازدهم
  • دارندگان مدرک پیش دانشگاهی 91 به بعد نظام قدیم
  • دارندگان مدرک دیپلم نظام قدیم 84 به بعد

داوطلبانی که مدرک رشته های فنی حرفه ای و کاردانش را دارند ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند و فقط برای دارندگان مدرک دیپلم رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی و علوم و معارف اسلامی ، تاثیر معدل اعمال می شود.

میزان تاثیر معدل در کنکور 1402

اگر قصد شرکت در کنکور سراسری 1402 را دارید ، لازم است بدانید که در کنکور 1402 تاثیر معدل به میزان 60 درصد خواهد بود و 40 درصد مابقی را نمره کنکور شما تشکیل می دهد. بنابراین با توجه به اینکه بیش از نیمی از نمره آزمون را سوابق تحصیلی تشکیل می دهد ، امتحانات نهایی با جدیت بیشتری برگزار خواهند شد.

سوالات متداول

  • تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه ؟

توضیحاتی کاملی در خصوص اینکه تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه ، در این مطلب ارائه شد.

  • ایا در کنکور 1401 تاثیر معدل به صورت مثبت خواهد بود یا قطعی ؟

در کنکور 1401 تاثیر معدل به صورت مثبت خواهد بود.

  • میزان تاثیر معدل در کنکور چقدر است ؟

میزان تاثیر معدل در کنکور 1401 ، چهل درصد و در کنکور 1402 ، شصت درصد خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *