نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد

نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد

 

یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ، سهمیه ایثارگران از نوع 25 درصدی است و ظرفیت جداگانه ای از هر رشته ای در دانشگاه های مختلف به داوطلبانی که دارای این سهمیه هستند ، اختصاص داده می شود. نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد و قوانینی که این سهمیه دارد با سهمیه مناطق و سایر سهمیه های کنکور سراسری متفاوت است و اگر شما هم دارای سهمیه 25 درصدی ایثارگران هستید ، باید قبل از ثبت نام و انتخاب رشته کنکور از قوانین و شرایط آن مطلع شوید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد ایثارگران در کنکور مطلع شوید.

کدام دسته از داوطلبان سهمیه ایثارگران 25 درصدی دارند

پیش از آنکه نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد ایثارگران در کنکور را بررسی کنیم ، لازم است بدانید که داوطلبان با یکی از شرایط زیر می توانند از سهمیه ایثارگران 25 درصد در کنکور بهره مند شوند :

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران

اگر واجد یکی از شرایط فوق هستید ، در بهمن ماه که ثبت نام کنکور آغاز می شود باید از سازمان مربوطه کد پیگیری را دریافت کنید و در فرم ثبت نام کنکور خود در بند مربوطه درج نمایید. بدون درج کد پیگیری در فرم ثبت نام کنکور ، سهمیه برای شما اعمال نخواهد شد و با سهمیه منطقه رتبه شما محاسبه می شود.

در این رابطه پیشنهاد میشود : نحوه محاسبه سهمیه 5 درصد

نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد ایثارگران در کنکور

نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد ایثارگران در کنکور بدین صورت است که 25 درصد ظرفیت هر رشته محلی به این سهمیه اختصاص داده می شود. فرضا اگر رشته مورد تقاضای شما طبق توضیحات دفترچه انتخاب رشته دارای 100 نفر ظرفیت پذیرش باشد ، 25 نفر از این ظرفیت یعنی 25 درصد آن به شما اختصاص داده می شود و به دلیل آنکه ظرفیت پذیرش ویژه ای شامل حالتان است ، شانس قبولی بیشتری نیز دارید.

شرط بهره مندی از سهمیه ایثارگران 25 درصدی در کنکور

داشتن سهمیه ایثارگران 25 درصدی برای افزایش شانس قبولی در کنکور به تنهای کافی نیست و شما باید بتوانید 70 درصد نمره آخرین فردی که در سهمیه عادی در رشته محل مورد تقاضایتان پذیرش شده است را به دست آورید تا مجاز به استفاده از سهمیه خود شوید. منظور از 70 درصد نمره آخرین فرد قبولی این است که فرضا اگر رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در یک رشته محل 1000 باشد شما برای آنکه بتوانید در همان رشته محل با استفاده از سهمیه ایثارگران 25 درصد پذیرفته شوید ، باید حداقل رتبه 700 را به دست آورید و در صورت کسب رتبه بالاتر از 700 ، مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگری خود نخواهید بود و سهمیه مناطق برای شما منظور می گردد.

لازم به ذکر است که شما با استفاده از سهمیه ایثارگران خود فقط یکبار مجاز به شرکت در کنکور سراسری برای پذیرش در دانشگاه روزانه هستید و اگر امسال با سهمیه خود در دانشگاه روزانه قبول شوید ، در کنکور سال بعد اجازه استفاده مجدد از سهمیه به شما داده نخواهد شد. همچنین اگر در دانشگاه های غیرروزانه با سهمیه ایثارگری پذیرفته شوید ، یکبار دیگر به شما فرصت داده می شود که از سهمیه ایثارگران خود برای قبولی در دانشگاه روزانه استفاده کنید.

در این رابطه بخوانید : سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد ؟

سوالات متداول

  • نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد ایثارگران چگونه است ؟

نحوه محاسبه سهمیه 25 درصد ایثارگران را در این مطلب کامل بررسی کردیم.

  • تاثیر سهمیه 25 درصد ایثارگران در کنکور چقدر است ؟

با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش ویژه ای به سهمیه ایثارگران اختصاص داده می شود ، شانس قبولی با این سهمیه بیشتر است.

  • چه تعداد ظرفیت دانشگاه به سهمیه ایثارگران 25 درصد اختصاص دارد ؟

25 درصد از ظرفیت هر رشته محل به دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصد اختصاص دارد.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *