سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد

سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد

 

احتمالا برای شما هم که دارای سهمیه ایثارگران هستید این سوال پیش آمده است که سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد و ایا تاثیری در افزایش شانس قبولی دارد یا خیر ؟ سهمیه ایثارگران از بهترین سهمیه های کنکور سراسری است و دارندگان این سهمیه از ظرفیت ویژه دانشگاه ها برخوردار می شود زیرا تمام دانشگاه ها اعم از روزانه ، شبانه ، غیر انتفاعی ، پردیس خودگردان ، آزاد و … در هر یک از رشته های تحصیلی خود ظرفیت جداگانه ای را به سهمیه ایثارگران اختصاص داده اند.

سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد | ایثارگران 5 درصدی

سهمیه ایثارگران 5 درصدی ، یکی از سهمیه های ایثارگری است که جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها  و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه می توانند از این سهمیه بهره مند شوند. 5 درصد ظرفیت پذیرش هر رشته محل در هر دانشگاهی به دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی اختصاص دارد یعنی اگر دانشگاهی دارای 100 نفر ظرفیت در یک رشته محل باشد ، 5 ظرفیت جداگانه را برای این سهمیه نگه می دارد.

در پاسخ به این سوال که سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد لازم است بدانید که در کارنامه کنکور سراسری داوطلبانی که سهمیه ایثارگری دارند ، دو رتبه در سهمیه درج می شود که یک رتبه مربوط به سهمیه منطقه و یک رتبه مربوط به سهمیه ایثارگری آنهاست. در نتیجه سهمیه ایثارگران تاثیری در رتبه در سهمیه منطقه شما نخواهد داشت و یک رتبه جداگانه است. البته داوطلبان سهمیه ایثارگری از جهت آنکه ظرفیت بیشتری از دانشگاه ها به آنها اختصاص داده شده است ، شانس بیشتری برای قبولی دارند

سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد | ایثارگران 25 درصدی

جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران مشمول بهره مندی از سهمیه ایثارگران 25 درصدی هستند و یک چهارم ظرفیت تمام رشته های دانشگاهی به دارندگان این سهمیه تعلق دارد. بنابراین می توان گفت با داشتن سهمیه ایثارگران 25 درصدی شانس بیشتری برای قبولی وجود دارد چرا که ظرفیت زیادی از دانشگاه به این سهمیه اختصاص می یابد.

برای داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی هستند ، دو رتبه در سهمیه در کارنامه کنکور آنها درج می شود که یک رتبه در سهمیه منطقه و یک رتبه در سهمیه ایثارگری است. رتبه در سهمیه ایثارگری 25 درصدی به این معناست که شما در میان داوطلبان دارای این سهمیه چه رتبه ای را کسب کرده اید مثلا اگر تعداد دارندگان سهمیه 25 درصدی 4 هزار نفر باشد و رتبه شما در این سهمیه 300 باشد ، به این معناست که در میان 4 هزار نفر رتبه 300 را به دست آورده اید نه در میان داوطلبان کل کشور.

همچنین شما به جزء سهمیه ایثارگری یک سهمیه منطقه نیز دارید که ممکن است سهمیه منطقه یک ، دو و سه باشد. رتبه در سهمیه منطقه نیز وضعیت شما را نسبت داوطلبان آن سهمیه نشان می دهد نه داوطلبان کل کشور و در صورتی که موفق به کسب 70 درصد نمره آخرین فرد قبولی نشوید ، سهمیه ایثارگران برای شما لغو شده و ملاک انتخاب رشته تان سهمیه منطقه خواهد بود.

سوالات متداول

  • سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد ؟

سهمیه ایثارگران رتبه کاهش نمی دهد و یک رتبه در سهمیه مجزاست که در این مطلب بیشتر توضیح دادیم.

  • آیا با سهمیه ایثارگران شانس قبولی بیشتری وجود دارد ؟

بله ، به دلیل آنکه دانشگاه ها برای سهمیه ایثارگران ظرفیت جداگانه ای در نظر گرفته اند ، شانس قبولی با این سهمیه بیشتر است.

  • چه تعداد ظرفیت دانشگاه ها به سهمیه ایثارگران اختصاص دارد ؟

به ترتیب 5 و 25 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 5 و 25 درصدی اختصاص می یابد.

2 پاسخ
  1. مریم می گوید:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید از تون سوالی داشتم امکان استفاده همزمان خواهر و برادر از سهمیه ایثارگری در یکسال وجود دارد ؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *