معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد

اگر شما هم داوطلب کنکوری باشید حتما این سوال برای شما هم پیش آمده است که معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد و آیا معدل های پایین برای تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور محاسبه خواهند شد یا خیر. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد

کنکور سراسری از 5 گروه آزمایشی تشکیل شده است که عبارتند از گروه ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان. داوطلبان با داشتن مدرک دیپلم نظام جدید یا مدرک پیش دانشگاهی امکان شرکت در آزمون هر یک از این گروه های آزمایشی را خواهند داشت. برای کنکور سراسری هر 5 گروه آزمایشی قانونی تحت عنوان تاثیر سوابق تحصیلی وجود دارد که برای کنکور 1401 به میزان 40 درصد بوده و از کنکور سال های 1402 به بعد به 60 درصد افزایش خواهد یافت.

در این رابطه پیشنهاد میشود: تاثیر مثبت معدل در کنکور یعنی چه ؟

البته تمام داوطلبان مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور نخواهند بود و اگر شامل یکی از شرایط زیر هستید ، سوابق تحصیلی برای شما اعمال خواهد شد :

  • داوطلبانی که بعد از سال 84 مدرک دیپلم نظام قدیم دریافت کرده اند.
  • داوطلبانی بعد از سال 91 مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم دریافت کرده اند.
  • داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم دوازدهم نظام جدید هستند.
  • داوطلبانی که دانش آموز سال آخر دوازدهم هستند.

اگر دارای مدرک دیپلم رشته های فنی حرفه ای و کاردانش هستید ، سوابق تحصیلی برای شما در کنکور محاسبه نخواهد شد و همچنین اگر  مدرک دیپلم خود را از مدرسه های غیر ایرانی دریافت کرده اید و یا مدرک خود را تطبیق داده اید ، اعمال سوابق تحصیلی در کنکور شامل حال شما نخواهد بود.

لازم به ذکر است که برای تاثیر معدل در کنکور فقط معدل کتبی امتحانات نهایی تاثیر گذار است یعنی اگر داوطلب نظام جدید هستید معدل کتبی نهایی سال دوازدهم شما و اگر داوطلب نظام قدیم هستید معدل کتبی نهایی سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی ، برای محاسبه سوابق تحصیلی در نظر گرفته خواهند شد و معدل نوبت اول تاثیری ندارد.

کدام معدل در کنکور تاثیر گذار است

همانطور که بالاتر نیز گفته شد ، برای کنکور 1401 فقط معدل سال دوازدهم تاثیر گذار خواهد بود که به میزان 40 درصد در نظر گرفته شده است. میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 و سال های پس از آن 60 درصد می باشد و در کنکور 1402 نیز فقط معدل کتبی سال دوازدهم داوطلبان نظام قدیم و معدل کتبی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی داوطلبان نظام قدیم تاثیر گذار خواهد بود.

در این رابطه پیشنهاد میشود : آیا معدل سال دهم در کنکور تاثیر دارد ؟

ایا معدل سال یازدهم در کنکور تاثیر دارد ؟

 

ارتقاء معدل برای شرکت در کنکور

تاثیر معدل در کنکور 1401 به صورت مثبت است اما احتمالا از کنکور سال 1402 به بعد به صورت قطعی باشد که در صورت قطعی بودن تاثیر معدل ، معدل های پایین نیز تاثیر گذار خواهند بود و تاثیر منفی بر نمره نهایی شما خواهد داشت. اگر نمرات پایینی را کسب کرده اید یک فرصت برای شما وجود دارد که بتوانید نمرات خود را ارتقاء دهید و این فرصت امتحانات ترمیم نمره است.

طرح ترمیم معدل برای دانش آموزانی که نمرات پایین دارند برگزار می شود و شما می توانید با شرکت در این آزمون نمره خود را بهبود ببخشید. اگر هم پس از شرکت در آزمون ترمیم نمره ، نمره پایین تر کسب کنید ، نمره قبلی ملاک قرار خواهد گرفت و در واقع بالاترین نمره شما برای اعمال سوابق تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین لازم است بدانید که با شرکت در طرح ترمیم معدل ، کارنامه جدیدی برای شما صادر نمی شود و فقط نمراتی که کسب کرده اید برای اعمال سوابق تحصیلی از طرف آموزش و پرورش و به سازمان سنجش ارسال خواهد شد.

سوالات متداول

  • معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد ؟

معدل دقیقی به عنوان حداقل معدل تاثیر گذار در کنکور مشخص نشده است.

  • آیا تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت خواهد بود ؟

در کنکور 1401 تاثیر معدل به صورت مثبت خواهد بود ولی احتمالا از کنکور 1402 به بعد به صورت قطعی باشد.

  • چگونه معدل پایین را ارتقاء دهیم ؟

اگر معدل پایینی دارید می توانید در طرح ترمیم معدل شرکت نمایید.

7 پاسخ
  1. امیر می گوید:

    سلام خوبین
    تکلیف دانش اموزان نظام قدیم چیه

    من ارشد دارم میخام کنکور بدم تاثیر معدل در کنکور رو چجوری حساب میکنن

    پاسخ
  2. امیر مهدی می گوید:

    سلام ببخشید من معدلم 15/5برایه اینکه از دانشگاه فرهنگیان قبول شم ترمیم نمره کنم ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *