معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم

معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم

معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم ؟ بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل علاقه مند به شرکت در آزمون هایی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد ، هستند. برای نام نویسی در این آزمون ها و یا حتی ورود به دانشگاه به صورت بدون کنکور ، به اطلاعاتی همچون معدل کل دیپلم نیاز است. یکی از سوالاتی که برای این دسته از داوطلبان ایجاد می شود ، این است که معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم. معدل کل دیپلم در کارنامه نهایی دانش آموزان سال دوازدهم نظانم جدید و کارنامه نهایی دانش آموزان سال سوم دبیرستان نظام قدیم درج گردیده است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با پاسخ “معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم” آشنا شویم.

معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم ؟

معدل کل دیپلم در حقیقت یک معدل کلی برای سه سال آخر دوره دبیرستان نظام قدیم و سه سال آخر دوره دوم متوسطه برای نظام تحصیلی جدید می باشد. در محاسبه معدل کل دیپلم ، تمامی نمرات سه پایه تحصیلی دهم ، یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته می شود و با محاسبه میانگین آن ها متناسب با ضرایبی که دارند ، معدل کل دیپلم به دست می آید.

مرتبط پیشنهاد میشود : کارشناسی ناپیوسته چیست ؟ – کاردانی ناپیوسته چیست؟

در پاسخ به سوال “معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم ؟ ” باید بگوییم که برای هر داوطلب پس از فارغ التحصیلی و اخذ مدرک دیپلم ، یک کارنامه نهایی صادر می شود.

در کارنامه نهایی سال سوم دبیرستان داوطلبان نظام قدیم و در کارنامه نهایی دوزادهم دانش آموزان نظام جدید ، دو معدل درج شده است. معدل اول با عنوان معدل کل دیپلم و معدل دوم با عنوان معدل کتبی دیپلم شناخته می شود. معدل کل دیپلم شامل تمامی نمرات و میانگین معدل سه سال آخر تحصیل دانش آموزان است در حالی که معدل کتبی فقط معدل مربوط به نمرات دانش آموز در امتحانات نهایی می باشد.

بنابراین داوطلبان برای پیدا کردن معدل کل دیپلم خود باید به کارنامه نهایی شان در سال آخر مراجعه کنند. دانش آموزان با مدرک دیپلم نظام قدیم از طریق کارنامه نهایی سال سوم دبیرستان و دانش آموزان با مدرک دیپلم نظام جدید از طریق کارنامه نهایی سال دوزادهم ، می توانند معدل کل دیپلم خود را پیدا کنند. معدل کل دیپلم در قسمت پایین و سمت راست کارنامه فارغ التحصیلی افراد درج می گردد.

نحوه محاسبه معدل کل دیپلم

با اینکه معدل کل دیپلم به صورت سیستمی و با توجه به نمراتی که دانش آموز نظام قدیم در سه سال آخر دبیرستان و دانش آموز نظام جدید در سه سال تحصیل در دوره دوم متوسطه ، کسب کرده است محاسبه می گردد ؛ اما با این حال نیز در این قسمت از مقاله قصد داریم به نحوه محاسبه معدل کل دیپلم بپردازیم.

آنچه که در محاسبه معدل کل دیپلم حائز اهمیت است ، ضرایب هر کدام از دروس تخصصی و عمومی می باشد. به این معنا که اگر درسی دارای ضریب سه باشد ، باید ابتدا نمره درس در آن ضریب ضرب شود. به همین ترتیب نمرات تمامی دروس در ضریب آن ها ضرب می شود و در نهایت با یکدیگر جمع شده و بر تعداد کل واحد های اخذ شده توسط دانش آموز تقسیم می گردد.

مطابق آنچه که توضیح دادیم، تمامی نمرات سه سال اول ، دوم و سوم دبیرستان برای دانش آموزان نظام قدیم و همینطور سه سال دهم ، یازدهم و دوازدهم برای دانش آموزان نظام جدید ، در نظر گرفته می شود و معدل کل دیپلم برایشان محاسبه می شود.

مرتبط پیشنهاد میشود : کارشناسی پیوسته چیست ؟

بنابراین آنچه که روشن است دروسی که دارای ضریب بیشتری هستند ، تاثیر بیشتری نیز در معدل کل دیپلم داوطلب دارند. هر چه نمره درسی با ضریب بالاتر ، به عدد 20 نزدیک باشد به همان اندازه می تواند معدل کل دیپلم داوطلب را بالا ببرد.

سوالات متداول

  • معدل کل دیپلم را از کجا پیدا کنیم ؟

معدل کل دیپلم در قسمت پایین و سمت راست کارنامه نهایی فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم درج گردیده است.

  • آیا معدل کل دیپلم با توجه به معدل دانش آموز در سه سال آخر تحصیل به دست می آید ؟

بله ، میانگین معدل دانش آموز در سه سال آخر تحصیل در دبیرستان و یا دوره دوم متوسطه ، معدل کل دیپلم می باشد.

  • آیا برای قبولی در دانشگاه معدل کل دیپلم مهم است ؟

برای شرکت در کنکور سراسری ، معدل کتبی دیپلم و برای قبولی در برخی کد رشته ها همچون دانشگاه فرهنگیان ، شاهد ، علوم قضایی ، بقیه اله و یا برخی کد رشته محل های ارائه شده بر اساس سوابق تحصیلی ، معدل کل دیپلم مهم می باشد.

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *