سهمیه ایثارگران چیست

 

سهمیه ایثارگران چیست ؟ کنکور سراسری از سهمیه های مختلفی تشکیل شده است و داوطلبان با توجه به شرایطی که دارند ، در یکی از این سهمیه ها مجاز به انتخاب رشته هستند. سهمیه ایثارگران که شامل دو نوع 5 درصدی و 25 درصدی است ، یکی از سهمیه های تاثیر گذار در کنکور سراسری است و دارندگان این سهمیه به نسبت داوطلبانی که سهمیه عادی دارند ، ظرفیت بیشتری از دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا با سهمیه ایثارگران و تاثیر آن در کنکور و انتخاب رشته بیشتر آشنا شوید.

سهمیه ایثارگران چیست ؟

کنکور سراسری شامل 5 نوع سهمیه اصلی است که عبارتند از سهمیه منطقه یک ، سهمیه منطقه دو ، سهمیه منطقه سه ، سهمیه 5 درصد ایثارگران و در نهایت سهمیه 25 درصد ایثارگران. البته سهمیه های دیگری از جمله سهمیه بهیاری ، سهمیه کارمندی و … داریم که جمعیت کمی از داوطلبان کنکوری را در بر می گیرند.

در این رابطه پیشنهاد می شود: ادغام سهمیه 5 درصد و 25 درصد در کنکور

سهمیه ایثارگران دارای قوانین متفاوت تری نسبت به سایر سهمیه هاست و تمام داوطلبان کنکوری واجد شرایط استفاده از این سهمیه نیستند. در واقع ، داوطلبان برای بهره مندی از سهمیه ایثارگران باید دارای یکی از شرایط زیر باشند :

واجدین شرایط استفاده از سهمیه 25 درصد ایثارگران

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران

واجدین شرایط استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
داوطلبانی که شرایط فوق را ندارند ، جزو سهمیه ایثارگری ها نیستند و سهمیه مناطق در کنکور برای آنها در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که برای داوطلبانی که سهمیه ایثارگران دارند ، دو رتبه در کارنامه کنکور آنها درج می شود که یک رتبه مربوط به رتبه در سهمیه منطقه و یک رتبه مربوط به رتبه در سهمیه ایثارگری است.

تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور چیست

در دانشگاه های پذیرنده دانشجو برای داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران هستند ، ظرفیت ویژه ای در نظر گرفته می شود به طوری که 5 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 5 درصدی و 25 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 25 درصدی اختصاص دارد. بنابراین اگر ظرفیت یک رشته محل 100 نفر باشد ، 5 نفر به سهمیه 5 درصدی و 25 نفر به سهمیه 25 درصدی اختصاص دارد و 70 نفر باقی مانده در میان داوطلبان سهمیه مناطق توزیع می شود.

پس می توان اینطور نتیجه گیری کرد که سهمیه ایثارگران شانس قبولی را افزایش می دهد زیرا ظرفیت بیشتری از دانشگاه ها به دارندگان این سهمیه تعلق دارد.

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران چیست

اگر سهمیه ایثارگران دارید ، برای بهره مندی از سهمیه خود باید از شرایطی برخوردار باشید :

شرط اول : در فرم ثبت نام کنکور ، کد ایثارگری 12 رقمی را درج نمایید. در واقع دارندگان سهمیه ایثارگران 5 و 25 درصدی باید به ارگان ذیربط مراجعه نموده و کد پیگیری سهمیه خود را دریافت کنند. سپس باید این کد را در زمان ثبت نام کنکور وارد فرم ثبت نام نمایند تا سهمیه برای آنها اعمال شود.

شرط دوم : 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کنید. پس اگر می خواهید از سهمیه خود برای پذیرش در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود استفاده کنید ، باید بتوانید 70 درصد نمره آخرین فردی که در سهمیه آزاد پذیرفته شده است را به دست آورید و اگر موفق به کسب حد نصاب لازم نشوید ، سهمیه برای شما اعمال نخواهد شد و انتخاب رشته را باید بر اساس رتبه در سهمیه منطقه خود انجام دهید.

شرط سوم : اگر قبلا با استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاه روزانه پذیرش گرفته اید ، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه خود نیستید ولی اگر از دانشگاه غیرروزانه فارغ التحصیل شده اید ، مانعی برای استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران خود ندارید.

سوالات متداول

  • سهمیه ایثارگران چیست ؟

سهمیه ایثارگران یکی از سهمیه های کنکور سراسری است که داوطلبان واجد شرایط می توانند از آن بهره مند شوند.

  • کدام دسته از داوطلبان مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران هستند ؟

لیست داوطلبانی که امکان بهره مندی از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری دارند را در این مطلب ذکر کردیم.

  • شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران چیست ؟

کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن رشته محل ، از شرایط مهم استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *