قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور

قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور

 

اطلاع از قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور برای داوطلبانی که سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصدی دارند ، حائز اهمیت است. در کنکور سراسری 5 سهمیه مختلف اصلی داریم که سهمیه مربوط به مناطق و دو سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی مربوط به ایثارگران است. داوطلبانی که واجد شرایط استفاده از این سهمیه هستند ، باید از قوانین مربوط به آن اطلاع یابند تا در زمان ثبت نام و انتخاب رشته کنکور و همچنین ورود به دانشگاه ، با مشکلی مواجه نشوند. در ادامه این مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور می پردازیم.

قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری شامل دو دسته سهمیه 5 و 25 درصدی است و دارندگان این سهمیه از مزایای ویژه ای برای پذیرش در کنکور بهره مند می شوند. تمام دانشگاه ها اعم از دانشگاه روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، آزاد ، پیام نور و …. 30 درصد از ظرفیت پذیرش هر یک از رشته های خود را به دارندگان سهمیه ایثارگران اختصاص می دهند که 25 درصد برای داوطلبان سهمیه ایثارگران 25 درصدی و 5 درصد برای داوطلبان سهمیه ایثارگران 5 درصدی است.

مرتبط پیشنهاد میشود : سهمیه ایثارگران چیست

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری امسال قانون جدیدی ندارد و شرایط و ضوابط این سهمیه همانند سال های گذشته است. داوطلبان برای آنکه بتوانند از سهمیه خود در کنکور استفاده کنند باید در زمان ثبت نام کنکور ، کد پیگیری 12 رقمی که از ارگان مربوطه دریافت کرده اند را وارد فرم ثبت نام نمایند و در صورت عدم درج کد در فرم ثبت نام کنکور ، سهمیه ایثارگران برای آنها اعمال نشده و در زمان انتخاب رشته کنکور باید با سهمیه منطقه خود انتخاب رشته کنند.

شرایط دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی به شرح زیر است :

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران

همچنین شرایط دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی به شرح زیر است :

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

مرتبط پیشنهاد میشود : نحوه محاسبه سهمیه 5 درصدنحوه محاسبه سهمیه 25 درصد

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور

مهم ترین شرط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور همانطور که بالاتر نیز گفته شد ، درج کد پیگیری مربوطه در فرم ثبت نام کنکور است و برای دریافت این کد باید به سازمان مربوطه مراجعه نمایید. پس از آنکه ثبت نام کنکور را انجام دادید و در جلسه کنکور حضور یافتید ، در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور که کارنامه منتشر می شود ، در کارنامه برای شما یک رتبه در سهمیه ایثارگران درج شده است که شما با رتبه ای که در این سهمیه کسب کرده اید ، می توانید انتخاب رشته را انجام دهید.

البته شرط استفاده از رتبه در سهمیه ایثارگران برای انتخاب رشته این است که شما 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را به دست آورید و اگر موفق به کسب حدنصاب لازم نشوید ، سهمیه مناطق برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

منظور از 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده نیز بدین معناست که اگر داوطلبی در رشته محل انتخابی شما با رتبه 1000 در سهمیه منطقه پذیرفته شده است ، حداقل رتبه ای که شما باید برای انتخاب آن رشته محل داشته باشید رتبه 700 است و در صورت کسب رتبه کمتر ، نمی توانید با سهمیه ایثارگران خود انتخاب رشته کنکور را انجام دهید و سهمیه منطقه برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

حذف سهمیه ایثارگران از کنکور

با توجه به اینکه بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری به اختصاص ظرفیت ویژه دانشگاه ها به دارندگان سهمیه ایثارگران معترض هستند و درخواست برقراری عدالت بین تمام داوطلبان را دارند ، وزارتین اقدام به آماده کردن لایحه اصلاح سهمیه کنکور سراسری نمودند. در صورت تصویب این لایحه ممکن است سهمیه ایثارگران از کنکور سراسری حذف شود و یا ظرفیت کمتری از دانشگاه ها به دارندگان این سهمیه اختصاص یابد.

در حال حاضر لایحه اصلاح سهمیه کنکور سراسری تصویب نشده است و احتمالا برای کنکور 1401 سهمیه ایثارگران پابرجا باشد اما ممکن است از کنکور سال های بعد ، تغییراتی در سهمیه بندی های کنکور سراسری ایجاد شود.

سوالات متداول

  • قانون جدید سهمیه ایثارگران در کنکور چیست ؟

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری قانون جدیدی ندارد.

  • چگونه از سهمیه ایثارگران در کنکور استفاده کنیم ؟

برای استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور اولا باید واجد شرایط باشید و دوما در فرم ثبت نام کنکور ، کد پیگیری سهمیه خود را درج نمایید.

  • شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور به چه صورت است ؟

کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه عادی ، شرط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور است.

2 پاسخ
  1. مارال می گوید:

    سلام وقت بخیر من و خواهرانم همگی امسال باهم کنکور کارشناسی ارشد داریم یا استفاده از یک سهمیه(سهمیه ۵ درصد) برای یک مقطع در یک سال ممکنه؟ داخل کارت ورود به جلسه یکیمون ثبت شده اما اون دو نفر خیر. علت چیه؟ به ارگان مربوطه اطلاع دادیم. نهایتا حل خواهد شد؟پیگیری دیگری لازمه؟برای اینکه نهایتا ببینم اعمال میشه یا خیر باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمونم یا راهی برای اطلاع سریع تر وجود داره؟

    پاسخ
  2. حسین می گوید:

    سلام. آیا اگه از سهمیه ایثارگران استفاده کنم و نمره لازم در ایثارگران رو نیارم، اونوقت سهمیه من به صورت آزاد حساب خواهد شد یا کلا دیگه مردود اعلام می‌شم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *