ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد

ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد

 

سوالی که بسیاری از دانشجویان متقاضی انتقالی دارند این است که ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد و میزان هزینه ای که باید بپردازند ، چقدر است ؟ امکان نقل و انتقالی و میهمانی در تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، غیرانتفاعی ، آزاد و پیام نور ، برای دانشجویان مهیاست و متقاضیان در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند و دانشگاه های مبدا و مقصد با درخواست انتقالی آنها موافقت کند ، موظف به پرداخت شهریه می باشند و این موضوع برای دانشجویان دانشگاه روزانه نیز صدق می کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی میزان هزینه انتقالی دانشگاه های مختلف ، بپردازیم.

ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد – دانشگاه روزانه

دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری در یکی از دانشگاه های روزانه قبول شده اند ،  تا زمانی که در آن دانشگاه مشغول به تحصیل باشند تحصیل آنها رایگان است اما اگر دانشجویی با درخواست خودش بخواهد به دانشگاهی دیگر انتقالی بگیرد ، باید شهریه بپردازد. علت دریافت شهریه از دانشجویان روزانه انتقالی این است که تحصیل آنها در دانشگاه مقصد هزینه دارد و دانشگاه باید یک ظرفیت جدید مازاد برای دانشجوی انتقالی ایجاد کند و به همین دلیل دانشجو می بایست شهریه بپردازد.

در دانشگاه های علوم پزشکی ، تعیین میزان شهریه دانشجویان انتقالی با هیئت امنای دانشگاه است ولی در سایر دانشگاه ها ، میزان شهریه دانشجویان انتقالی برابر با میزان شهریه دوره نوبت دوم همان دانشگاه در همان رشته و مقطع تحصیلی است.

میزان شهریه دانشجویان علوم پزشکی روزانه که به دانشگاه روزانه دیگری انتقالی می گیرند ، برابر با شهریه دوره پردیس خودگردان آن دانشگاه است. به عنوان مثال از دانشجویان انتقالی رشته پزشکی حدود 18 تا 22 میلیون تومان شهریه دریافت می شود و شهریه رشته دندانپزشکی از این مبلغ بیشتر است و رشته های پیراپزشکی و علوم پزشکی کارشناسی ، شهریه کمتری دارند.

البته دانشجویانی که شامل یکی از موارد زیر باشند ، به طور کل از پرداخت شهریه معاف می شوند و با درخواست انتقالی آنها موافقت خواهد شد.

  • دانشجوی خانمی که بعد از قبولی در دانشگاه ازدواج كند ، در صورت انتقال به دانشگاه محل زندگی یا اشتغال همسر از شهریه معاف است
  • اگر دانشجویی كفالت خانواده اش را بر اساس حكم دادگاه بگیرد ، از پرداخت شهریه معاف می شود
  • اگر دانشجو حین تحصیل به بیماری صعب العلاج دچار شود با تشخیص كمیسیون پزشكی دانشگاه از پرداخت شهریه معاف می شود.
  • در صورتی که دانشجوی انتقالی نمره قبولی دوره روزانه با توجه به کارنامه نهایی کنکور سراسری را در دانشگاه مقصد را داشته باشد از پرداخت شهریه معاف است.

ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد – دانشگاه نوبت دوم

میزان شهریه دانشجویان انتقالی دانشگاه نوبت دوم ، برابر با شهریه مصوب دانشگاه مقصد است. ضمن اینکه این دسته از دانشگاه ملزم به پرداخت شهریه ثابت به دانشگاه مبدا و شهریه ثابت و متغیر به دانشگاه مقصد هستند و تا زمانی که میهمان باشند ، باید به دانشگاه مبدا نیز شهریه ثابت را بپردازند.

شهریه نقل و انتقال و مهمانی دانشگاه علمی کاربردی

در دانشگاه علمی کاربردی نیز امکان میهمانی و نقل و انتقالی برای دانشجویان وجود دارد و متقاضیان انتقالی این دانشگاه باید  یک شهریه ثابت و متغیر به دانشگاه مقصد ، همچنین یک شهریه ثابت به عنوان حق انتقالی به دانشگاه مبدا پرداخت کنند. همچنین شهریه میهمانی این دانشگاه فقط یک شهریه ثابت به دانشگاه مبدا و یک شهریه متغیر به دانشگاه مقصد می باشد.

ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد – دانشگاه پیام نور

دانشجویان دانشگاه پیام نور که با درخواست انتقالی آنها موافقت می شود ، موظف به پرداخت شهریه دانشگاه مقصد می باشند که میزان شهریه در واحدهای دانشگاهی مختلف ، متفاوت و به شرح زیر است :

  • شهریه متغیر دانشجویان دانشگاه های تهران مرکز ، تهران جنوب ، تهران شرق و تهران غرب برای درخواست میهمانی موقت یا دائم ، با ضریب 1/3 محاسبه و دریافت می شود.
  • شهریه متغیر دانشجویان دانشگاه های مراکز استان ها و شهرهای لواسان ، دماوند ، پردیس ، ورامین و ‌پاکدشت با ضریب 1/2 محاسبه و دریافت می شود.
  • در سایر واحد های دانشگاهی ، شهریه متغیر بدون ضریب دریافت می شود.

ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد – دانشگاه آزاد

  • مقطع کاردانی پیوسته :  20 / ( تعداد واحد باقیمانده * شهریه ثابت یک ترم )
  • مقطع کاردانی ناپیوسته : 20 / ( تعداد واحد باقیمانده * شهریه ثابت یک ترم )
  • مقطع کارشناسی پیوسته : 20 / ( تعداد واحد باقیمانده * شهریه ثابت یک ترم )
  • مقطع کارشناسی ناپیوسته : 20 / ( تعداد واحد باقیمانده * شهریه ثابت یک ترم )
  • مقطع کارشناسی ارشد : 8 / ( تعداد واحد باقی مانده * شهریه ثابت یک ترم )

سوالات متداول

  • ایا انتقالی دانشگاه هزینه دارد ؟

بله ، دانشجویان متقاضی انتقالی ملزم به پرداخت هزینه می باشد.

هزینه انتقالی دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی مختلف فرق می کند که در این مطلب بررسی شد.

میزان شهریه دانشجویان علوم پزشکی روزانه که به دانشگاه روزانه دیگری انتقالی می گیرند ، برابر با شهریه دوره پردیس خودگردان آن دانشگاه است

1 پاسخ دادن
  1. علی می گوید:

    سلام من دانشجوی پسر ترم 2 رشته فوریت های پزشکی خراسان شمالی هستم وبه تازگی ازدواج کرده ام.اگر برای یکی از شهرهای استان خراسان رضوی که محل زندگی من هست انتقالی بگیرم.باید شهریه بپردازم یا نه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *