شرایط سنی معلم شدن

شرایط سنی معلم شدن

 

شرایط سنی معلم شدن از جمله شرایط اختصاصی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است که طی سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است. اعمال تغییر در شرط سنی مجاز جهت انتخاب رشته و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ، باعث شده است برای بسیاری از متقاضیان این سوال ایجاد شود که با حداکثر چه سنی می توان برای معلم شدن اقدام کرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از شرایط سنی معلم شدن از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی آموزش و پرورش بیشتر آشنا شویم.

شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان

معلم شدن ، خواسته و آرزوی بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری است. اولین و مهم ترین راه برای رسیدن به شغل معلمی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ، شرکت در کنکور سراسری در یکی از پنج زیرگروه آزمایشی می باشد.

داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ، علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی تعریف شده در دفترچه راهنما ثبت نام کنکور سراسری ، باید دارای شرایط اختصاصی ثبت نام در این دانشگاه نیز باشند. شرایط اختصاصی ورود به دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در دفترچه راهنما ثبت نام این آزمون درج شده و به داوطلبان اطلاع رسانی می گردد.

در این رابطه بخوانید :شرایط کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان

از مهم ترین شرایطی که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است ، شرط سنی است. از آنجایی که شرایط سنی معلم شدن در طول سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است، به یکی از موضوعات چالش برانگیز برای داوطلبان تبدیل گشته است.

شرط سنی تا قبل از کنکور سراسری 92 ، 24 سال تمام بود که پس از این آزمون و با ایجاد تغییرات ، شرط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان به 22 سال کاهش پیدا کرد. مجدد دانشگاه فرهنگیان در سال 96 اعلام کرد که قصد کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را تا 20 سال دارد. این تغییر به دلیل اعتراضات داوطلبان عملی نشد.

در حال حاضر متقاضیانی که قصد دارند با شرکت در کنکور سراسری، وارد دانشگاه فرهنگیان شوند ؛ باید در بدو ورود به این دانشگاه دارای سن 24 سال تمام باشند. به عبارتی دقیق تر متولدین 1377/07/01 به بعد مجاز به انتخاب کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان هستند.

تغییر شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان

تنها ملاکی که برای کنکور سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته می شود ، سن داوطلب مطابق مندرجات شناسنامه اش می باشد. شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان فقط وابسته به سن شناسنامه ای داوطلب است و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. بنابراین با این توضیحات سوابقی همچون خدمت سربازی و یا دیگر سوابق تحصیلی به حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اضافه نمی شود.

لازم است اشاره ای نیز داشته باشیم اگر داوطلبی بخواهد با تقلب ، سن خود را در مدارک هویتیش دستکاری کرده و تغییر دهد ، در هر مرحله ای از کنکور سراسری که باشد، قبولی او لغو خواهد شد.

در این رابطه ببینید : زمان ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان

شرایط سنی معلم شدن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

علاوه بر شرکت در کنکور سراسری ، علاقه مندان به رشته معلمی می توانند از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز وارد حوزه تدریس در مدارس زیر نظر وزارت آموزش و پرورش شوند. هر ساله وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیرو از میان فارغ التحصیلان دیگر رشته ها ، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می کند. تمامی فارغ التحصیلان با مدرک های تحصیلی متفاوت ، مجاز به شرکت در این آزمون هستند. در ادامه به شرایط سنی معلم شدن در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اشاره کرده ایم :

  • دارندگان مدرک دیپلم : شرط سنی 20 الی 25 سال
  • دارندگان مدرک فوق دیپلم و یا کاردانی : داشتن حداکثر 30 سال
  • دارندگان مدرک لیسانس و یا کارشناسی : حداکثر 35 سال
  • دارندگان مدرک فوق لیسانس و یا کارشناسی ارشد :  حداکثر 40 سال تمام
  • دارندگان مدرک دکتری : حداکثر 45 سال

مرتبط بخوانید : برای معلم شدن چند سال باید درس خواند

لازم است توجه داشته باشید که متقاضیان پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ، ملزم به گذراندن دوره های تدریس در دانشگاه فرهنگیان هستند.

سوالات متداول

  • شرایط سنی معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان به چه صورت می باشد ؟

متقاضیان در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان ، باید دارای سن 24 سال تمام باشند.

  • آیا معلم شدن از طریق شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز دارای شرط سنی است ؟

بله ، در متن مقاله فوق به شرایط سنی معلم شدن از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش با مدارک تحصیلی مختلف اشاره کرده ایم.

  • آیا سوابق داوطلب در تغییر حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان تاثیر دارد ؟

خیر ، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تحت هیچ شرایطی همچون داشتن سوابق سربازی و … قابل تغییر نیست.

5 پاسخ
  1. مریم فهندژسعدی می گوید:

    سلام بگین شرایط سنی من به معلم شدن میخوره ؟ من متولد ۱۳۵۷/۶/۱۹هستم دارای مدرک تحصیلی ارشد در صنایع غذایی هستم ۴ فرزند دارم آیا میتوانم امسال در استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنم سهمیه ایثار گری هم دارم با تشکر

    پاسخ
    • رضا می گوید:

      سلام. در مورد شرایط معلم شدن ، با مدرک ارشد تا ۴۰ سال میتونید اما دولت تبصره ای زده که به ازای تاهل و هر فرزند ۱سال اضافه میشه .شما تا ۴۵ سال میتونید شرکت کنید

      پاسخ
  2. سمیه می گوید:

    سلام من لیسانس علوم تربیتی هستم متولد ۶۱ متاهل دارای یک فرزند آیا میتوانم در آزمون شرکت کنم ۷ سال هم مربی پیش دبستانی بودم. آیا شرایط سنی معلم شدن رو داردم؟

    پاسخ
  3. ماهان می گوید:

    با سلام و خسته نباشید بنده متولد 1_7_1359 دارای رشته ی لیسانس تاریخ می خواستم بدونم می تونم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *