تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری

تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری

 

آیا تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری امکان پذیر است ؟ رشته پرستاری یکی از رشته های با شرایط کاری مساعد پیراپزشکی است که هر ساله توسط دانشگاه های علوم پزشکی روزانه ، پردیس خودگردان و آزاد ارائه می شود. این رشته متقاضیان زیادی دارد و حتی دانشجویان بسیاری از رشته ها نیز متقاضی تغییر رشته به پرستاری هستند. قبولی در رشته پرستاری فقط با شرکت در کنکور تجربی امکان پذیر است و داوطلب باید رتبه مناسبی را نیز کسب کند تا پذیرش بگیرد. دانشجویان و یا دانش آموزان رشته تربیت بدنی در صورتی که علاقه مند به رشته پرستاری هستند ، می توانند برای تغییر رشته اقدام نمایند که شرایط تغییر رشته در ادامه بررسی شده است.

تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری در کنکور

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد ، ورود به رشته پرستاری تنها با شرکت در کنکور سراسری تجربی امکان پذیر است و در حال حاضر این رشته بدون کنکور ارائه نمی شود. اگر دانش آموز رشته تربیت بدنی در هنرستان هستید و یا مدرک دیپلم تربیت بدنی دارید ، می توانید در کنکور تجربی شرکت کنید و در صورت کسب رتبه لازم ، وارد رشته پرستاری شوید اما شرایط شرکت در کنکور برای دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید و نظام قدیم متفاوت است :

  • مدرک دیپلم تربیت بدنی نظام قدیم : اگر مدرک دیپلم تربیت بدنی نظام قدیم را دارید ، حتما باید مدرک کاردانی نیز ارائه دهید تا مجاز به شرکت در کنکور تجربی شوید.
  • مدرک دیپلم تربیت بدنی نظام جدید : دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید رشته تربیت بدنی می توانند بدون ارائه مدرک کاردانی ، در کنکور تجربی شرکت نمایند.

همچنین اگر مدرک لیسانس تربیت بدنی دارید نیز می توانید در کنکور تجربی شرکت کنید. ثبت نام کنکور در بهمن ماه انجام می گیرد و سامانه ثبت نام به نشانی sanjesh.org می باشد. در زمان ثبت نام لازم است مبلغی را تحت عنوان هزینه ثبت نام بپردازید و مجازید حداکثر در یک رشته اصلی و دو رشته شناور شرکت نمایید. توصیه می شود قبل از ثبت نام کنکور حتما دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا از شرایط و ضوابط ثبت نام اطلاع یابید.

مرتبط پیشنهاد میشود : تغییر رشته از هوشبری به پرستاری

تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری در دانشگاه

متاسفانه امکان تغییر رشته از رشته تربیت بدنی به رشته پرستاری در دانشگاه وجود ندارد زیرا تربیت بدنی از گروه علوم انسانی و پرستاری از گروه پیراپزشکی است و شرایط برای تغییر رشته از دو گروه متفاوت ، مهیا نیست. بنابراین اگر دانشجوی رشته تربیت بدنی هستید دو راه پیش روی شما وجود دارد که وارد رشته پرستاری شوید. یا باید از دانشگاه محل تحصیل انصراف دهید و در کنکور ثبت نام کنید و یا ابنکه پس از فارغ التحصیلی و دریافت مدرک لیسانس ، برای شرکت در کنکور اقدام کنید.

لازم به ذکر است که اگر دانشجوی دانشگاه روزانه هستید ، برای شرکت در کنکور تجربی حتما باید تا اسفندماه از دانشگاه انصراف دهید و در زمان حضور در جلسه کنکور ، دانشجو نباشید. اما اگر دانشجوی یکی از دانشگاه های شبانه ، پیام نور ، آزاد ، پردیس خودگردان ، غیرانتفاعی و مجازی هستید ، می توانید ابتدا در کنکور شرکت کنید و پس از اعلام نتایج ، در صورتی که پذیرفته شده باشید ، از دانشگاه قبلی انصراف دهید.

نکته : رشته پرستاری در چند سال گذشته به تعداد محدود به صورت بدون کنکور در دانشگاه های علوم پزشکی روزانه ارائه شد ولی برای قبولی در رشته پرستاری بدون کنکور باید مدرک دیپلم تجربی با حداقل معدل کل 15 ارائه شود. بنابراین اگر سال های اینده این رشته بدون کنکور ارائه شود ، شما با ارائه مدرک رشته تربیت بدنی ، شرایط پذیرش در آن را ندارید و حتما باید در کنکور تجربی شرکت نمایید.

سوالات متداول

  • آیا دانشجویان رشته تربیت بدنی می توانند به رشته پرستاری تغییر رشته دهند ؟

خیر ، امکان تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری در دانشگاه وجود ندارد.

  • شرایط تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری به چه صورت است ؟

شرایط و جزئیات تغییر رشته از تربیت بدنی به پرستاری را در این مطلب بررسی کردیم.

  • آیا با مدرک دیپلم تربیت بدنی می توان در کنکور تجربی برای ورود به رشته پرستاری شرکت کرد ؟

بله ، داوطلبانی که مدرک دیپلم تربیت بدنی نظام جدید دارند می توانند در کنکور تجربی شرکت نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *