سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است

سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است

 

سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است ؟ در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی اعمال می شود که عدالت و برابری میان دانش آموزانی که در شرایط متفاوتی از یکدیگر تحصیل کرده اند ، برقرار گردد. یکی از سهمیه های مهم و در عین حال پرجمعیت کنکور سراسری ، سهمیه مناطق می باشد که خود به سه سهمیه منطقه یک ، منطقه دو و منطقه سه تقسیم شده است. در میان این سه سهمیه ، سهمیه منطقه سه شامل شهرها با امکانات آموزشی و رفاهی کمتری است به همین دلیل برای مشمولین این سهمیه این سوال ایجاد شده است که استفاده از سهمیه منطقه سه تا چه اندازه در کنکور سراسری موثر است. در صورتی که شما نیز به دنبال پاسخ سوال ” سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است ” هستید ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است ؟

بیش از 95 درصد از شرکت کنندگان در کنکور سراسری از سهمیه مناطق استفاده می کنند. سهمیه مناطق خود شامل سه سهمیه با عناوین سهمیه منطقه یک ، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه می باشد. هر کدام از این سهمیه ها دربردارنده شهرهایی از کشور می باشند که امکانات آموزشی و رفاهی یکسانی دارند. به طوری که شهرها و روستاها با امکان ضعیف تر در سهمیه منطقه سه جای گرفته اند.

مرتبط پیشنهاد میشود: سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد ؟

این نوع از تقسیم بندی شهر ها و دانش آموزان سبب شده است که در نهایت برابری و عدالت میان متقاضیان برقرار شود و به عبارتی هر داوطلب با متقاضیانی رقابت کند که دارای وضعیت مشابهی با او می باشند. از آنجایی که سهمیه منطقه سه به شهر ها و مناطق محروم تعلق دارد این سوال برای داوطلبان مشمول استفاده از سهمه منطقه سه ایجاد می شود که ” سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است ؟”

منظور از این سوال این است که داوطلبانی که دارای سهمیه منطقه سه هستند چگونه در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری شامل دوره های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، غیرانتفاعی و ییام نور و همینطور دانشگاه آزاد پذیرفته می شوند.

به طور کلی ظرفیت هر کد رشته محلی در هر کدام از دانشگاه های سراسری و آزاد میان داوطلبان با سهمیه های مختلف تقسیم می شود.

در این میان با توجه به تعداد شرکت کنندگان در هر کدام از زیر گروه های آزمایشی در سهمیه منطقه سه و همینطور تعداد ظرفیتی که در هر رشته به این سهمیه اختصاص داده شده است، قبولی در سهمیه منطقه سه راحت تر است.

بنابراین می توان گفت که متقاضیانی که مشمول استفاده از سهمیه منطقه سه هستند نسبت به دیگر شرکت کنندگان در سهمیه های منطقه یک و دو شانس قبولی بالاتری دارند.

همانطور که اشاره کردیم قبولی در سهمیه منطقه سه نسبت به سهمیه یک و دو مناطق بهتر است اما داوطلبانی که دارای سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و 5 درصد ظرفیت هستند از مشمولین سهمیه منطقه سه ، قبولی بهتری را تجربه می کنند.

مشمولین استفاده از سهمیه منطقه 3 در کنکور چه کسانی هستند ؟

هر داوطلبی که در کنکور سراسری شرکت می کند متناسب با شرایطی که دارد ، مشمول استفاده از یکی از سهمیه ها خواهد بود. اگر داوطلبی شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت و 25 درصد ظرفیت را نداشته باشد ؛ با توجه به محل تحصیل سه سال آخر دوره دبیرستان در یکی از سه سهمیه مناطق جای می گیرد. به طوری که اگر داوطلب سه سال آخر تحصیل خود را در یکی از شهرهای منطقه سه گذرانده باشد ، مشمول استفاده از این سهمیه خواهد بود.

در صورتی که داوطلب سه سال آخر دوره دبیرستان خود را در سه شهر متفاوت گذرانده باشد ، منطقه مرفه تر به عنوان سهمیه او در نظر گرفته خواهد شد.

سوالات متداول

  • سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است ؟

ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد متناسب با تعداد شرکت کنندگان سهمیه منطقه سه به آن ها تعلق می گیرد.

  • آیا بهترین سهمیه در میان سهمیه مناطق ، سهمیه منطقه سه است ؟

سهمیه منطقه سه متعلق به دانش آموزانی است که در شهرها و روستاهای محروم تحصیل کرده اند ، به همین دلیل قبولی در این سهمیه نسبت به دو سهمیه دیگر مناطق راحت تر است.

  • چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه منطقه سه هستند ؟

داوطلبانی که سه سال آخر تحصیل خود را در یکی از شهرهای زیرمجموعه سهمیه منطقه سه گذرانده اند ، مشمول استفاده از سهمیه منطقه سه می باشند.

5 پاسخ
  1. سلیمان می گوید:

    سلام من اگ رتبم بیست هزار بشه بعدش منطقه ۳ هستم برادر شهیدم هستم، چن درصد پایین میاد رتبم

    پاسخ
  2. Zahra می گوید:

    سلام
    اگر دوسال دبیرستان رو در منطقه ۳ بخونیم اما سال دوازدهم رو در منطقه ۲ بخونیم کدوم سهمیه لحاظ میشه؟؟

    پاسخ
  3. سام می گوید:

    سلام و ممنون بابت سایتتون
    بطور میانگین کسی که فقط سهمیه منطقه ۳ رو داره رتبه کشوری‌اش رو تقسیم بر چند کنه؟
    پیشاپیش ممنون از کمکتون❤️ پایدار باشید…

    پاسخ
    • فافا می گوید:

      من دوسال اول دبیرستان دهم و یازدهم رو منطقه ۳ خوندم و دوازدهم قرار هست منطقه ۱ بخونم دانش اموز کدوم منطقه حساب میشم ؟؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *