تغییر رشته از مکانیک به هوافضا

تغییر رشته از مکانیک به هوافضا

تغییر رشته از مکانیک به هوافضا امکان پذیر می باشد و دانشجویان رشته مهندسی مکانیک که به دلایل مختلفی علاقه ای به ادامه تحصیل در رشته خود ندارند ، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم جهت تغییر رشته ، رشته تحصیلی خود را به مهندسی هوا فضا تغییر دهند. در ادامه این مقاله قصد داریم به شرایط تغییر رشته مهندسی مکانیک به مهندسی هوافضا بپردازیم.

آیا تغییر رشته از مکانیک به هوافضا امکان پذیر است ؟

پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ، بسیاری از داوطلبان که جزو اسامی پذیرفته شدگان هستند ، از کد رشته محل قبولی خود رضایت کافی ندارند که یکی از دلایل این امر عدم اطلاع از انتخاب رشته صحیح و اصولی و توجه نکردن به زمینه های علاقه مندی است.

به همین دلیل ممکن است برخی از داوطلبان پس از پذیرفته شدن در رشته مهندسی مکانیک پشیمان شوند و یا در این رشته وارد دانشگاه شوند و متوجه شوند که علاقه ای به رشته مهندسی مکانیک ندارند. برای این دسته از دانشجویان امکان تغییر رشته در بدو ورود به دانشگاه به کمک کارنامه سبز و با برخورداری از برخی شرایط در زمان تحصیل میسر می باشد و در صورتی که شما نیز جزو پذیرفته شدگان رشته مهندسی مکانیک می باشید اما تمایل دارید وارد رشته هوافضا شوید، با ما همراه باشید تا با شرایط تغییر رشته از مکانیک به هوافضا آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: بازیابی رمز عبور سامانه آموزشیار

شرایط تغییر رشته از مکانیک به هوافضا با کارنامه سبز

در صورتی که دانشجوی ترم یک رشته مهندسی مکانیک می باشید ، می توانید به کمک کارنامه سبز و یا کارنامه محرمانه کنکور سراسری تغییر رشته دهید. البته استفاده از کارنامه سبز برای دسته ای از دانشجویان متقاضی تغییر رشته از مکانیک به هوافضا امکان پذیر است که رشته مهندسی هوافضا را نیز در الویت های پایین تر از مهندسی مکانیک در فرم انتخاب رشته خود درج کرده باشند.

پس از گذشت یک هفته از اعلام نتایج نهایی و ثبت نام متقاضیان در کد رشته محل های قبولی شان ، سازمان سنجش آموزش کشور برای تمامی شرکت کنندگان در مرحله انتخاب رشته ، کارنامه ای را با عنوان کارنامه سبز کنکور سراسری منتشر می کند. کارنامه سبز همان فرم انتخاب رشته داوطلب است که در مقابل هر کد رشته محل ، رتبه داوطلب و رتبه آخرین نفر قبولی درج شده است.

پذیرفته شده در رشته مهندسی مکانیک در صورتی می تواند وارد رشته هوافضا شود که کد رشته محل های مربوط به هوافضا را در الویت های پایین تر از مهندسی مکانیک قرار داده باشد. همینطور رتبه او در کد رشته محل های مربوط به رشته هوافضا از رتبه آخرین نفر قبولی کم تر باشد. در این حالت داوطلب می تواند درخواست تغییر رشته از مکانیک به هوافضا را ثبت کند و منتظر موافقت دانشگاه مبدا و مقصد باشد. دانشجویانی که امکان تغییر رشته از مکانیک به هوافضا را به کمک کارنامه سبز ندارند ، می توانند در حین تحصیل اقدام کنند.

شرایط تغییر رشته از مکانیک به هوافضا برای دانشجویان

به دلیل وجود برخی شباهات و مشترکات میان دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا ، بسیاری از دانشجویان در طول تحصیل در رشته مهندسی مکانیک تصمیم می گیرند به رشته هوافضا تغییر رشته دهند. در ادامه شرایط تغییر رشته از مکانیک به هوافضا برای دانشجویان در حال تحصیل را بررسی کرده ایم :

  • دانشجوی متقاضی تغییر رشته از مکانیک به هوافضا باید حداقل یک ششم و حداکثر یک دوم واحد های رشته قبلی خود را گذرانده باشد.
  • شرط معدل تغییر رشته از مکانیک به هوافضا بالا بودن میانگین نمرات دانشجو از 12 در رشته قبلی است. دانشجویانی که دارای معدل کمتر از 12 هستند ، می توانند با موافقت شورای آموزشی دانشگاه و محاسبه یک ترم مشروطی در سوابق تحصیلی جدید ، تغییر رشته بدهند.
  • رتبه کنکور متقاضی تغییر رشته در رشته مکانیک ، نباید از رتبه آخرین نفر قبولی در رشته هوافضا کم تر باشد. در صورتی که مجاز به تغییر رشته در دوره روزانه نیستید و رتبه شما از رتبه آخرین فرد پذیرفته شده در این دانشگاه بهتر نیست ، می توانید وارد دوره شبانه شوید.
  • هر یک از دانشجویان در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار مجاز به تغییر رشته می باشد.
  • در صورت موافقت با تغییر رشته دانشجو از مکانیک به هوافضا ، او باید از ترم تحصیلی جدید ، در رشته هوافضا ثبت نام و انتخاب واحد کند و عدم انتخاب واحد برای رشته جدید به منزله انصراف است.
  • در صورتی که متقاضی پس از ورود به رشته هوافضا پشیمان شود ، نمی توانند مجدد به رشته مهندسی مکانیک بازگردد.

بیشتر بخوانید : تخفیف شهریه دانشگاه آزاد برای دانشجویان ممتاز 1400

  • متقاضی تغییر رشته از مکانیک به هوافضا باید حداقل 6 هفته تا دو ماه قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید ، درخواست تغییر رشته خود را در دانشگاه محل تحصیل ثبت نماید.
  • واحد ها و دروسی که میان دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا مشترک است و دانشجو آن ها را در رشته مکانیک گذرانده است ، برای رشته هوافضا معادل سازی می شود.

سوالات متداول

  • شرایط تغییر رشته از مکانیک به هوافضا برای دانشجویان شامل چه مواردی است ؟

در متن مقاله فوق ، شرایط کامل تغییر رشته از مکانیک به هوافضا بررسی شده است.

  • آیا به کمک کارنامه سبز نیز می توان از رشته مکانیک به رشته هوافضا تغییر رشته داد ؟

امکان تغییر رشته از مکانیک به هوافضا به کمک کارنامه سبز برای دانشجویان ترم اول مکانیک که در فرم انتخاب رشته خود رشته هوافضا را نیز درج کرده اند، وجود دارد.

  • دانشجویان رشته مهندسی مکانیک برای تغییر رشته به مهندسی هوافضا چه زمانی باید اقدام کنند ؟

برای تغییر رشته از مهندسی مکانیک به هوافضا ، دانشجویان باید حداقل 6 هفته تا دو ماه قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید اقدام کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *