تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری

تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری

 

تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری به کمک کارنامه سبز کنکور سراسری و همینطور برای دانشجویان در حال تحصیل امکان پذیر است. دسته ای از دانشجویان که جزو پذیرفته شدگان در رشته های پیراپزشکی هستند و در حال تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی می باشند ، می توانند با رعایت شرایط لازم و مقررات تغییر رشته ، وارد رشته پرستاری شوند. در هر دو حالت تغییر رشته دانشجویان علوم آزمایشگاهی به رشته پرستاری مشروط به موافقت دانشگاه در حال تحصیل و دانشگاه مقصد خواهد بود. در ادامه قصد داریم شرایط تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری را بیشتر بررسی کنیم.

آیا تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری امکان پذیر است ؟

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم ، امکان تغییر رشته در رشته های پیراپزشکی برای متقاضیان وجود دارد. با توجه به این موضوع ، دانشجویانی که جزو پذیرفته شدگان رشته علوم آزمایشگاهی می باشند و یا در حال تحصیل در مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی هستند ، مجاز به تغییر رشته در مقطع کارشناسی می باشند.

البته نکته ای که تمامی متقاضیان تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری باید به آن توجه داشته باشند این است که دانشجویان و پذیرفته شدگان رشته علوم آزمایشگاهی در صورتی مجاز به تغییر رشته هستند که دارای شرایط لازم باشند.

شرایط تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری از طریق کارنامه سبز

اولین راهی که برای تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری وجود دارد ، استفاده از کارنامه سبز و یا کارنامه محرمانه کنکور سراسری است. در واقع دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری که به دلیل عدم آگاهی از نحوه انتخاب رشته درست و اصولی و چینش اشتباه الویت ها در فرم انتخاب رشته ، در کد رشته محل مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی پذیرفته شده اند ، می توانند از کارنامه سبز خود برای ورود به رشته پرستاری استفاده کنند.

نحوه تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری برای این دسته از دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال تحصیلی اول ، به این صورت است که می توانند به رشته های پایین تر از کد رشته محلی که در آن پذیرفته شده اند و همینطور دارای رتبه کم تری از رتبه آخرین فرد قبولی در آن کد رشته محل دارند ، تغییر رشته دهند.

با توجه به این توضیحات ، زمانی می توان به کمک کارنامه سبز کنکور سراسری از رشته علوم آزمایشگاهی به رشته پرستاری تغییر رشته داد که اولا داوطلب الویت های مربوط به رشته پرستاری را پایین تر از رشته علوم آزمایشگاهی که در آن پذیرفته شده است ، قرار داده باشد. ثانیا داوطلب باید حد نصاب قبولی در رشته پرستاری که قصد ورود به آن را دارد کسب کرده باشد ، به این معنی که رتبه او از رتبه آخرین نفر قبولی در آن کد رشته محل کم تر باشد.

در صورتی که دانشجوی ترم اول رشته علوم آزمایشگاهی دارای شرایط توضیح داده شده باشد ، می تواند به الویت هایی از رشته پرستاری که در فرم انتخاب رشته خود درج کرده است ، تغییر رشته دهد. البته تائید درخواست دانشجو مبنی بر تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری مشروط به قبولی دانشگاه های مبدا و مقصد می باشد.

شرایط تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری برای دانشجویان

تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری برای دانشجویان در حال تحصیل دارای شرایط و ضوابط خاصی است. اگر چند ترم در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده اید و تصمیم دارید تغییر رشته داده و وارد رشته پرستاری شوید ، باید دارای شرایط زیر باشید.

  • حداقل و حداکثر دروس گذرانده شده : اگر به دنبال تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری می باشید باید حداقل یک ششم و حداکثر دو سوم واحد های درسی علوم آزمایشگاهی را گذرانده باشید.
  • شرط معدل : برای تغییر رشته به پرستاری ، باید حداقل دارای معدل 12 در رشته های گذرانده شده در رشته علوم آزمایشگاهی باشید.
  • داشتن زمان کافی برای گذراندن دروس رشته پرستاری : متقاضیان باید در زمانی که تصمیم به تغییر رشته  می گیرند ، زمان کافی برای گذراندن واحد های درسی رشته پرستاری را داشته باشند.
  • ثبت درخواست فقط برای یکبار : متقاضی تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری فقط یکبار مجاز به ثبت درخواست تغییر رشته می باشد و پس از تغییر رشته نیز مجاز به بازگشت به رشته تحصیلی علوم آزمایشگاهی نخواهد بود.
  • کسب حد نصاب قبولی رشته پرستاری : دانشجو در صورتی مجاز به ثبت درخواست تغییر رشته می باشد که حد نصاب نمره قبولی برای رشته پرستاری را کسب کرده باشد و رتبه قبولی کنکور او از رتبه آخرین نفر قبولی رشته پرستاری کم تر باشد.

دانشجویان واجد شرایط تغییر رشته مذکور ، به این نکته توجه داشته باشند که 6 هفته قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید ، درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. پس از موافقت با درخواست تغییر رشته دانشجو ، دروس مشترک میان دو رشته که داوطلب آن ها را در رشته علوم آزمایشگاهی گذرانده است ، برای رشته پرستاری معادل سازی می شود.

سوالات متداول

  • آیا امکان تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری وجود دارد ؟

بله ، امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی رشته های پیراپزشکی برای دانشجویان وجود دارد.

  • شرایط تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری با کارنامه سبز چگونه است ؟

شرایط این تغییر رشته  با کارنامه سبز را به طور کامل در این مقاله بررسی کردیم.

  • آیا تغییر رشته از علوم آزمایشگاهی به پرستاری دارای شرط معدل نیز می باشد ؟

بله ، دانشجویان باید در رشته علوم آزمایشگاهی ، حداقل دارای معدل 12 در دروس گذرانده شده باشند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *